Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای شناساندن بزرگان صحابه در این صفحه بر آنیم که این شخصیت‌های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره‌ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی صحابی بزرگوار عمار یاسر اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زندگینامه عمار یاسر

عمار یاسر یا عمار بن یاسر صحابی پیامبر (ص)، از نخستین مسلمانان و از یاران نزدیک و نخستین شیعیان امام علی (ع) بود. وی فرزند یاسر و سمیه اولین شهدای اسلام بود. عمار در هجرت به مدینه همراه پیامبر (ص) بود و در ساخت مسجد قبا همکاری داشت و در همه جنگ‌های پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز شرکت داشت. روایاتی از پیامبر اسلام (ص) در فضیلت عمار نقل شده از جمله اینکه بهشت مشتاق اوست.

مشخصات فردی

نام کامل عمار بن یاسر بن عامر

کنیه ابویقظان

محل زندگی مکه، مدینه

مهاجر/انصار مهاجر

نسب/قبیله عنس بن مالک از قبایل قحطانی یمن

خویشاوندان یاسر (پدر)، سمیه (مادر)

شهادت ربیع الثانی سال ۳۷ قمری

نحوه شهادت در جنگ صفین در رکاب امام علی (ع)

مدفن رقه (سوریه)

مشخصات دینی

زمان اسلام آوردن سال‌های آغازین بعثت

حضور در جنگ‌ها غزوات، جنگ صفین

هجرت به حبشه و مدینه

نقش‌های برجسته فرمانده قسمتی از سپاه امام علی (ع) در جنگ‌های جمل و صفین

دیگر فعالیت‌ها مخالفت با خلفاء و سقیفه بنی ساعده

عمار بعد از رحلت پیامبر (ص) در حمایت از حضرت علی (ع) در ابتدا از بیعت با ابوبکر سر باز زد. وی در زمان خلیفه دوم فرماندار کوفه و فرمانده سپاه اسلام در این شهر شد. عمار در زمان خلیفه سوم از جمله مخالفان خلیفه بود و در اعتراضات علیه او شرکت داشت.

عمار در زمان خلافت علی (ع) از همراهان و نزدیکان آن حضرت بود و در جنگ صفین به دست لشکریان معاویه شهید شد. پیامبر (ص) در حدیثی شهادت وی به دست گروه باغی (شورشگر) را از پیش اطلاع داده بود.

آرامگاه عمار در شهر رقه سوریه کنار آرمگاه اویس قرنی قرار دارد که در ۱۳۹۳ش به دست گروه داعش به طور کامل تخریب شد.

نسب

عمار بن یاسر بن عامر، کنیه‌اش ابویقظان، و حلیف (هم پیمان) بنی مخزوم بود. [۱]نسب عمار به خاندان عنس بن مالک از قبایل قحطانی و ساکن یمن می‌رسد. یاسر پدر عمار در جوانی به مکه رفت و در آنجا اقامت کرد و با ابوحذیفه که از بنی‌مخزوم بود، پیمان بست. [۲]مادرش سمیه دختر خباط [۳]اولین شهید زن در اسلام است. [۴]عمار، برادرش عبدالله، پدرش یاسر و مادرش سمیه، به دست قریش شکنجه شدند تا از اسلام روی‌گردان شوند. سمیه و یاسر در اثر این شکنجه‌ها شهید شدند. [۵]

صحابی پیامبر (ص)

براساس روایتی، عمار پس از سی و چند نفر مسلمان شد و بنا بر روایتی دیگر، یکی از هفت تن مسلمان نخست بود. [۶]مشرکان، عمار را مجبور کردند که به پیامبر (ص) ناسزا بگوید؛ پیامبر اکرم (ص) عذر او را پذیرفت و به او فرمود اگر دیگر بار نیز مجبورش کردند، چنین کند. در پی این ماجرا بود که آیه مَن کفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ (ترجمه: هر کس پس از ایمان آوردن خود، به خدا کفر ورزد [عذابی سخت خواهد داشت]مگر آن کس که مجبور شده [ولی]قلبش به ایمان اطمینان دارد.) [ ۱۶–۱۰۶][۷]نازل شد. [۸]بنا بر برخی از گزارش‌ها، عمار از جمله مهاجران به حبشه بود. [۹]و در هجرت به مدینه همراه پیامبر (ص) بود و در ساخت مسجد قبا همکاری داشت. [۱۰]وی در همه جنگ‌های پیامبر (ص) نیز شرکت داشت. [۱۱]روایاتی از پیامبر اسلام (ص) در فضایل عمار نقل شده است؛ از جمله اینکه بهشت مشتاق علی، عمار، سلمان و بلال است. [۱۲]همچنین از پیامبر (ص) نقل شده است که فرمودند: «عمار با حق است و حق با عمار، عمار گرد حق می‌چرخد هرجا که باشد، و قاتل عمار در آتش است». [۱۳]

در دوران خلفا

عمار در کنار سلمان، مقداد و ابوذر غفاری از نخستین شیعیان دانسته شده‌اند که در زمان پیامبر (ص) بدین نام شناخته شده‌اند. [۱۴]عمار در دفاع از ولایت امام علی (ع) در آغاز از بیعت با ابوبکر سر باز زد. [۱۵]وی در زمان خلیفه اول در جنگ یمامه شرکت کرد و در این جنگ، گوشش بریده شد. [۱۶]در دوران خلافت عمر فرماندار کوفه و فرمانده سپاه مسلمانان در این شهر شد. [۱۷]در دوران فرماندهی او جنگ نهاوند روی داد و بخشی از مناطق داخلی ایران فتح شد؛ [۱۸]

در زمان خلیفه سوم مشاجراتی میان وی و عمار درگرفت. یکی از این موارد اعتراض عمار به تبعید ابوذر غفاری به ربذه بود که به مشاجره بین عمار و عثمان انجامید و عمار به دستور عثمان به سختی کتک خورد. عثمان قصد داشت عمار را نیز از مدینه تبعید کند؛ اما با اعتراض بنی‌مخزوم و امام علی (ع) از این کار منصرف شد. [۱۹] برخی گزارش‌ها ماجرای برخورد، مشاجره و ضرب و شتم عمار را، زمانی دانسته‌اند که او و سایر کوفیان به شراب‌خواری و بی‌قیدی ولید بن عقبه که از سوی عثمان حاکم کوفه بود، اعتراض کردند. [۲۰]  گزارش دیگر ضرب و شتم عمار را زمانی ذکر کرده است که عمار به نحوه تقسیم بیت المال از سوی عثمان اعتراض و به این سخن خلیفه که نحوه مصرف بیت‌المال را از اختیارات خود می‌دانست، انتقاد کرد. [۲۱]عمار در ماجرای شورش بر عثمان با معترضان همراه بود. او در مصر به معترضان پیوست و در مدینه در محاصره عثمان شرکت داشت. [۲۲]

در زمان خلافت امیرالمومنین (ع)

عمار یاسر از طرفداران خلافت علی (ع) بود. پس از کشته شدن خلیفه دوم و ماجرای تشکیل شورای تعیین خلیفه، در گفتگویی با عبدالرحمن بن عوف به او توصیه کرد علی (ع) را انتخاب کند تا مردم دچار تفرقه نشوند. [۲۳]بعد از کشته شدن عثمان، عمار از جمله افرادی بود که مردم را به بیعت با امام علی (ع) دعوت می‌کردند. [۲۴]وی در حکومت امیرالمؤمنین (ع) در جنگ‌های جمل و صفین شرکت داشت. در جمل، فرمانده سمت چپ لشکر امام (ع) بود. [۲۵]و در روز سوم جنگ صفین نیز فرمانده لشکر امام (ع) بود. [۲۶]

شهادت

عمار در جنگ صفین در صفر [۲۷]یا ربیع الثانی سال ۳۷ق [۲۸]به شهادت رسید. امام علی (ع) بر او نماز گزارد. [۲۹]عمار هنگام شهادت، بیش از نود سال داشت. برخی ۹۳، برخی ۹۱ و برخی ۹۲ سال گفته‌اند. [۳۰]شهادت عمار در جنگ صفین به دست سپاهیان معاویه، همواره از عوامل سرزنش معاویه و از دلایل حقانیت علی (ع) در این نبرد دانسته شده است.

دلیل این مسئله، حدیثی از پیامبر (ص) بود که قاتل عمار را، گروهی باغی (یعنی گروه خارج از اطاعت امام عادل) معرفی می‌کرد. ابن عبدالبر این حدیث را متواتر و از صحیح‌ترین احادیث دانسته است. [۳۱]گفته‌اند که خزیمه بن ثابت، در جنگ جمل و صفین حاضر شد، ولی شمشیر از غلاف بیرون نیاورد؛ ولی در جنگ صفین هنگامی که دید عمار به دست لشکر معاویه کشته شده گفت: اکنون گروه گمراه برای من مشخص شد و شروع به جنگ در رکاب امام علی (ع) کرد تا اینکه به شهادت رسید. [۳۲]

آرامگاه

قبر عمار در محل شهادتش در استان رقه در سوریه قرار دارد. [۳۳]که بر فراز آن، گنبدی از بتون و سیمان قرار داشت. [۳۴]در کنار مقبره عمار یاسر، قبر چند تن از شهیدان جنگ صفین از جمله اویس قرنی و اُبَی بن قیس قرار دارد. قبل از انقلاب اسلامی ایران، قبر عمار و اویس در اتاقی کوچک و محقر قرار داشت؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به توصیه امام خمینی و با موافقت حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه، زمین اطراف مقبره خریداری شد و در سال ۱۳۸۲ش با پشتیبانی دولت وقت ایران، زیارتگاهی بر روی آن بنا نهاده شد. [۳۵]

تخریب

در ۲۱ رمضان سال ۱۴۳۴ق برابر با ۶ مرداد سال ۱۳۹۲ش، همزمان با شب قدر، گروه‌های تکفیری در سوریه که کنترل استان رقه را به دست گرفته بودند، با حمله خمپاره‌ای به حرم عمار یاسر و اویس قرنی، صحن آن را تخریب و با شلیک پیاپی موشک به دیوار‌های حرم، بخش‌های از آن را منهدم کردند.

در ۲۴ جمادی‌الاول ۱۴۳۵ق برابر با ۶ فروردین سال ۱۳۹۳ش، داعش با کارگذاشتن مواد منفجره، دو مناره مقبره عمار یاسر و اویس قرنی را تخریب کردند. [۳۶]داعش در ۱۵ رجب سال ۱۴۳۵ قمری برابر با ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ش این زیارتگاه را به طور کامل تخریب کرد. [۳۷]

پانویس

۱. ابن اثیر، أسد الغابة، ۲۰۰۱، ج۴، ص۴۳.

۲. ابن اثیر، اسد الغابه، ۲۰۰۱، ج۳، ص۳۰۸.

۳. ابن اثیر، أسد الغابة، ۲۰۰۱، ج۴، ص۴۳.

۴. ابن اثیر، الکامل، ۱۳۷۰ش، ص۸۸۵.

۵. امین، اعیان الشیعة، ۱۴۲۰، ج۱۳، ص۲۸.

۶. ابن اثیر، اسد الغابه، ۲۰۰۱، ج۴، ص۳۰۹.

۷. سوره نحل، آیه۱۰۶،

۸. ابن اثیر، أسد الغابه، ۲۰۰۱، ج۴، ص۳۰۹؛ امین، اعیان الشیعة، ۱۴۲۰، ج۱۳، ص۲۸،

۹. ابن هشام، السیرة النبویة، ۱۳۸۳ق، ج۱، ص۲۲۰.

۱۰. ابن الأثیر، أسد الغابة، ۲۰۰۱، ج۴، ص۴۶.

۱۱. ابن سعد، طبقات الکبری، دار صادر، ج۳، ص۱۰۹.

۱۲. ابن عبدالبرّ، الاستعیاب فی معرفة الاصحاب، ۱۴۱۵ق، ج۳، ص۲۲۹.

۱۳. امینی، الغدیر، ۱۳۹۷، ج۹، ص۲۵.

۱۴. رجوع کنید به: نوبختی، فرق الشیعه، ۱۴۰۴ق، ص۱۸؛ شهابی، ادوار فقه، ۱۳۶۶ش، ج۲، ص۲۸۲.

۱۵. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ۱۳۷۸ش، ج۱، ص۵۲۴.

۱۶. ابن عبدالبرّ، الاستعیاب فی معرفة الاصحاب، ۱۴۱۵، ج۳، ص۲۲۸.

۱۷. طبری، تاریخ الأمم، ۱۳۸۷ق، ج۴، ص۱۴۴.

۱۸. ابن قتیبه، اخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۱۲۸.

۱۹. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ۱۳۷۸ش، ج۲، ص۱۷۳.

۲۰. ابن قتیبه، اخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ج۱، ص۵۱.

۲۱. مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیة، ج۵، ص۲۰۲.

۲۲. بلاذری، انساب الاشراف، ۱۳۹۴ق، ج۵، ص۵۴۹.

۲۳. مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیة، ج۵، ص۱۹۱.

۲۴. طوسی، الأمالی، ۱۴۱۴ق، ص۷۲۸.

۲۵. مفید، الجمل، مکتبة الداوری، ص۱۷۹.

۲۶. بلاذری، انساب الاشراف، ۱۳۹۴ق، ج۲، ص۳۰۳.

۲۷. طبری، تاریخ الأمم، ۱۳۸۷ق، ج۱۱، ص۵۱۱.

۲۸. ابن عبدالبر، استیعاب، ۱۹۹۲م، ج۳، ص۱۱۳۸.

۲۹. ابن سعد، الطبقات الکبری، دار صادر، ج ۳، ص۲۶۲.

۳۰. ابن عبدالبرّ، الاستعیاب فی معرفة الاصحاب، ۱۴۱۵ق، ج ۳، ص۲۳۱.

۳۱. ابن عبدالبرّ، الاستعیاب فی معرفة الاصحاب، ۱۴۱۵ق، ج۳، ص۲۳۱.

۳۲. ابن سعد، الطبقات الکبری، دار صادر، ج۳، ص۲۵۹.

۳۳. حرزالدین، مراقد المعارف، ۱۹۹۲م، ج۲، ص۱۰۰.

۳۴. قائدان، اماکن زیارتی سیاحتی سوریه، ۱۳۸۱ش، ص۱۹۸.

۳۵. خامه‌یار، «زیارتگاه‌های اهل بیت و اصحاب در سوریه»، ص۴۰.

۳۶. داعش مرقد عمار یاسر و اویس قرنی را منفجر کرد، سایت خبری مشرق.

۳۷. زیارتگاه عمار یاسر در سوریه تخریب شد، خبرگزاری حج و زیارت.

منابع

ابن هشام الحمیری، السیرة النبویة، ج۱، تحقیق: محمد محیی الدین عبدالحمید، مصر، مکتبة محمد علی صبیح وأولاده، ۱۳۸۳ق-۱۹۶۳م.

امینی، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، ج۹، بیروت، دار الکتاب العربی، ۱۳۹۷-۱۹۷۷م.

ابن اثیر، علی بن احمد، أسد الغابة فی معرفه الصحابه، ج۴، بیروت، دارالمعرفه، ۲۰۰۱م.

ابن اثیر، عزالدین، الکامل فی التاریخ، ترجمه محمد حسین روحانی، تهران، اساطیر، چاپ اول، ۱۳۷۰ش.

ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۳، بیروت، دار صادر، بی‌تا.

ابن قتیبه دینوری، احمد بن داود، اخبار الطوال، تحقیق عبد المنعم عامر مراجعه جمال الدین شیال، قم، منشورات الرضی، ۱۳۶۸ش.

ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، تحقیق و تعلیق: علی محمد معوض، عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۵ق. /۱۹۹۵م.

امین، السیدمحسن، اعیان الشیعة، ج۱۳، حققه واخرجه وعلق علیه حسن الامین، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، ۱۴۲۰ق ـ۲۰۰۰م.

بلاذری، احمد بن یحی بن جابر، انساب الاشراف، تحقیق: محمدباقر محمودی، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۴ق-۱۹۷۴م.

حرزالدین، محمد، مراقد المعارف، قم، منشورات سعید بن جبیر، ۱۹۹۲م.

خامه‌یار، احمد، «زیارتگاه‌های اهل بیت و اصحاب در سوریه»، وقف میراث جاویدان، شماره ۷۶، سال ۱۳۹۰

شهابی، محمود، ادوار فقه، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۶ش.

طبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، ۱۳۸۷ق/۱۹۶۷م.

طوسی، محمد بن حسن بن علی بن حسن، الأمالی، تحقیق: قسم الدراسات الإسلامیة - مؤسسة البعثة، قم، دار الثقافة للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۴۱۴ق.

قائدان، اصغر، اماکن زیارتی سیاحتی سوریه، تهران، نشر مشعر، ۱۳۸۰ش.

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، محقق محمدباقر محمودی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، ۱۴۰۳ق.

مفید، محمد بن محمد، الجمل، قم، مکتبة الداوری، بی‌تا.

مقدسی، محمد بن طاهر، البدء و التاریخ، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بی‌تا.

نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعة، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.

یعقوبی، ابن واضح احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸ش.

داعش مرقد عمار یاسر و اویس قرنی را منفجر کرد، سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۳ش.

زیارتگاه عمار یاسر در سوریه تخریب شد، خبرگزاری حج و زیارت.

آشنایی با اسوه‌ها ۷: عمار یاسر، پاتوق کتاب فردا

منبع: جماران

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عمار یاسر امیرالمومنین زمان خلیفه جنگ صفین ابن اثیر امام علی دار صادر ابن سعد محمد بن امام ع جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نمایند ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش عمره دانشجویی که امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید. 

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید. 

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است،کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک نمود: أَرِنَا مَنَاسِكَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر(ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است ، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم(ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟ 

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند.  گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم  شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجد‌الحرام به طور ویژه بخوانید.

آقای سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود  که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام  در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

بر پایه این گزارش، در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان 164 نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه(12 اردیبهشت ) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهار حریق خودرو در بلوار یاسر شهرکرد
  • ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی
  • اعتبار بن دانشجویی نمایشگاه کتاب افزایش پیدا کرد/ امضای قرارداد با شرکت پُست
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!